У 2024 року в Центральній районній бібліотеці Централізованої бібліотечної системи «Свічадо» Святошинського району м. Києва започатковано роботу театрального гуртка. Українські бібліотеки давно запроваджують новітні форми роботи, але в бібліохабі «Свічадо» до сучасних та актуальних проєктів для дітей і дорослих ставляться особливо уважно та креативно.
Із юними лицедіями двох вікових груп працює професійна актриса, випускниця Київського національного університету театру, кіно і телебачення імені Івана Карпенка-Карого [спеціальність ‒ акторське мистецтво театру і кіно, майстерня Богдана Бенюка (ступінь магістра), а нині – здобувачка вченого ступеня доктора мистецтв у творчій аспірантурі цього ж ЗВО], акторка театру на Печерську Вікторія ЩЕГЕЛЬ.
Окрім акторського фаху, Вікторія має і музичну освіту, а також розлогий акторський досвід: на різних театральних сценах міста Києва вона грала у спектаклях «Гамлет», «Дар роду» «#Додому», «Назар Стодоля», «Кар’єра Артуро Уї, яку можна було спинити», «Собака на сіні».
Від 2023 р. викладає акторську майстерність для дітей у театральній студії «Kolesiko», а від січня 2024 року керує театральним гуртком у ЦРБ ЦБС «Свічадо».
Театральний гурток для дітей – це і змістовне дозвілля, і розвиток
Заняття гуртка для його учасників розпочинаються зазвичай із розминки. Діти, наприклад, працюють з асоціативними рядами певних понять: земля (лев), вода (кит), повітря (орел) і пробують «походити» в цих стихіях, коли холодно чи жарко. Згодом малеча вивчає / повторює / промовляє чистомовки (хором, по черзі чи у випадковому порядку), наприклад такі:
Два бобри брунатно-бурі
Бабрались в брудній баюрі.
Правда, добре, брате бобре?
Дуже добре, брате бобре!
Наступний етап – читання п’єси по ролях, наприклад твору Людмили Рябої «Як Катруся Миколая зустрічала». Кожна дитина під час читання або слухає інших, або читає сама. Під час читання діти намагаються інтонацією, тембром і темпом читання, акцентуючи логічні наголоси, передати характер вайлуватого Ведмедика, переляканого Зайчика чи доброї дівчинки Катрусі. При чому, одна дитина може читати полярні ролі, наприклад Ведмедика і Янголяти. Під час виконання цього завдання діти розвивають техніку читання і виразне читання, чуття тексту. Навчаються правильно інтонувати знак питання «?» чи знак оклику «!», артикулювати емоцію тощо. Також Вікторія пропрацьовує з малечею виховні моменти, обговорюючи з дітьми такі питання: чому Миколай таки ж передав подарунок Катрусі? А чому навчає ця казка?
Далі гуртківці, хто як спромігся, готують і показують пластичні етюди – певні короткі історії, що мають початок, власне подію і її завершення. Вікторія коригує, підказує, пояснює.
По завершенню заняття, у прикінцевому «колі» (коли всі учасники гуртка стають разом із викладачкою в одне коло) малеча підсумовує набуті під час заняття навички та уміння, урівноважує емоції.
Отож, театральний гурток – це і змістовне дозвілля, і розвиток, і спілкування, і формування акторських навичок, і становлення ціннісних орієнтирів.
Більше про гурток розповіла Вікторія Щегель
Вікторіє, «підніміть завісу» над Вашим театральним проєктом для святошинських школярів. Яка мета його діяльності: формувати під час занять акторські навички, які допоможуть дітям соціалізуватися? Чи пошук і формування акторського таланту?
Загалом акторство і театральна діяльність розвивають дуже багато навичок, які допомагають пізнати самого себе, соціалізуватися, розвиватися всебічно від раннього дитинства. Ці уміння допомагають дітям і в комунікації, і в соціалізації, і у наполегливому досягненні поставлених життєвих цілей. Після декількох занять, коли діти зрозуміють свої можливості, пізнають одне одного, напрацюють мовленнєві навички, певний рівень сценічної мови, а також увагу, фантазію, концентрацію, ‒ будемо працювати над невеликими театральними постановками. Цей сценічний досвід так само формуватиме у дітей впевненість у собі, прагнення за будь-яких умов почуватися комфортно.
До гуртка можуть втрапити всі охочі, чи ви добираєте дітей за певними критеріями?
Ми запрошували всіх охочих, навіть дорослі люди виявляли бажання до занять акторським мистецтвом. Але більше прийшло дітей, тому ми й створили дві групи відповідно до віку учасників – молодшу (6‒8 років) і старшу (9‒12 років). Отож, критерій один – мати бажання, горіти цією метою. Тоді навички театральної діяльності із такою завзятою дитиною, яка світиться і горить, можна напрацювати.
Як організовуються Ваші заняття?
Перші півроку гуртківці звикали одне до одного, робили вправи, грали в ігри, які розвивають різні спектри особистості. Діти на цьому етапі пізнавали себе і свій потенціал. Тепер, коли учасники театральної студії зрозуміли специфіку цього мистецтва, коли сформувався сталий колектив, ‒ ми готуємося до вистави. Доводиться враховувати наші обставини – то тривоги і бомбардування, то вимкнення живлення… А також канікули чи дні, коли діти пропускають заняття через поважні причини. Тобто, часто щось допрацьовуємо, повторюємо, щоб ніхто з дітей нічого не втратив, не відставав. А загалом станом на тепер збираємося у середу (14:00 – молодша група, 16:00 – старша) і в неділю (відповідно о13:00 та 14:30).
Чи є серед учасників гуртка діти, що мають яскраво виражені акторські здібності? А як Ви працюєте з тими, кому треба докласти більше зусиль для формування і розвитку акторських навичок? Чи не відчувають діти при цьому певного психологічного дискомфорту?
Як я вже говорила – в усіх вчинках нами керує бажання, отож коли дитина хоче займатися акторством – це все напрацьовується. Звісно, є діти, у яких цей талант ще й закладений від природи. Але успішне становлення актора і в тому, і в іншому випадку залежить від бажання і докладених зусиль, праці, від виконання домашніх завдань в тому числі. Під час групових занять як стимул працює ще й конкуренція. І за півроку занять у нас уже сформувалася стабільна команда театральної студії саме з тих діток, що обдаровані, а також з тих, яким треба і підказати, і допомогти. Отже, наш гурток – це діти, які хочуть опанувати акторство.
Хочу наголосити на тому, що у своєму спілкуванні з гуртківцями я ніколи не перетинаю особисті кордони жодної дитини, не чиню на неї тиск. Якщо дівчинка / хлопчик соромляться, чи не горять бажанням щодо театральної діяльності, чи їм у чомусь тут не комфортно – я обговорюю це і з дитиною, і з її батьками. Бо все, що створено без любові і комфорту, – це точно не про мистецтво і не про щирість. І не про мене :), бо кожна дитина потребує часу на адаптацію, усвідомлення своїх потреб і прийняття певного рішення без примусу.
З іншого боку, на моїх заняттях діють два ключових правила. Перше – ми спілкуємося виключно українською мовою. Друге ‒ дисципліна (без запізнень), і ‒ з повагою одне до одного. Дотримання цих правил дає мені змогу розуміти, що діти мене поважають, а також цінують те, що ми створюємо разом!
Чи відвідували Ваші підопічні театральні спектаклі? Чи є такі завдання складником Ваших занять?
Так, діти хвалилися своїми враженнями від відвіданих вистав у київських театрах. Але завдання про спільний перегляд певної постановки з подальшим обговоренням я не ставила, бо ще зарано. Поки що ми з ними обговорюємо певні моменти у мультфільмах: десь щось проілюструвати, пояснити емоцію через інтонацію, схарактеризувати певного персонажа тощо.
Чи готуєте Ви із гуртківцями якусь постановку, щоб показати батькам і глядачам своїх спудеїв у театральному дійстві?
Цього року ми вже почали працювати із текстом, з коротенькою невеличкою п’єсою. Дітям це подобається. На заняттях кожен пробує себе в різних ролях. Згодом ми ці ролі розподілимо і зробимо одну чи дві вистави. Головне, що дітям цікаво і у них є бажання. Сподіваюся, що нам усе вдасться.
Учасники театрального гуртка поділилися своїми враженнями
Люба, 7 років
Я займаюся у студії не з першого дня, але з задоволенням. Мені подобається все: різні вправи, читання по ролях, атмосфера, спілкування з однолітками і настанови Вікторії. Так, я мрію про акторську професію, і мені подобається співак Артем Пивоваров) У майбутній виставі «Як Катруся Миколая зустрічала» мені вже доручили роль Катрусі!
Матвій, 9 років
Мене у гурток привів мій друг. І тут мені дуже подобається. Ми робимо різні вправи, спілкуємося, читаємо п’єси по ролях, готуємо різдвяні вистави. Найбільше мені подобається наша вчителька, Вікторія. Вона класна!
Мирон, 11 років
Тут цікаво, ти можеш не обмежувати себе в емоціях. Тут вчать читати тексти, відповідно до характеру персонажу виражати емоції, відповідно до обставин гратися з інтонаціями, паузами. Театральний гурток у «Свічадо» – найкращий гурток! Супер!
Ілона, 9 років
Ми тут багато працюємо з емоціями. Пізнаємо, називаємо їх, вчимося виражати їх і словами, і інтонаціями, і діями.
Катя, 10 років
Я дуже люблю співати, танцювати. А в цьому гуртку навчаюся театральному мистецтву. Мені дуже подобається!
Фото Ірини Голобородько