Збірка про історію українського мистецтва (Histoire de l’art) була презентована у межах Фестивалю історії мистецтва в Фонтенбло, Франція.
Редактори збірки підкреслюють, що книга стала однією з перших подібних публікацій у Франції.
Випуск розглядає історію українського мистецтва від християнства до сучасності.
Серед тем:
- рання християнська архітектура в Києві;
- українське бароко;
- сталінська реконструкція Києва;
- український відеоарт від початку 1991 до 2020 року;
- українська фотографія.
Одна з авторок, мистецтвознавиця Надія Бернар-Ковальчук у коментарі Суспільне Культура зауважує, що «важливою для опору російській пропаганді є запропонована у збірці хронологічна глибина мистецтва в Україні, що простягається від середньовіччя до сучасного мистецтва».
Хто став автором зібрки?
Авторами текстів стали як українські дослідники, так й іноземні автори, серед них — Жаннік Дюран, Аліса Ложкіна, Катерина Філюк, Стефанія Демчук та Ілля Левченко, Оксана Карповець, Надія Бернар-Ковальчук та інші. Загалом, до збірки увійшло 12 текстів.
Надія Бернар-Ковальчук розповідає, що «проєкт публікації розпочався з усвідомлення спільнотою французьких істориків мистецтва слабкості їхньої обізнаності щодо української культурної спадщини, що з початком війни вже зазнала незворотних втрат та стала особливо вразливою, а також необхідності розробки нових форм її підтримки, спрямованих не лише на те, аби впоратись з екстреними викликами, але й на довгострокову та якісну перспективу. Важливо, що ініціювали видавничий проект саме французькі спеціалісти. Так, ідея присвятити номер Україні виникла в головної редакторки журналу, Домінік де Фон-Руо, мистецтвознавиці, що з 2013 по 2018 роки була директоркою музея Ежена Делакруа, а з 2018 року працює в Луврі. Вона презентувала проект редколегії незабаром після початку повномасштабного збройного вторгнення Росії, і вже першого квітня 2022 року оголошення про прийом заявок на участь у публікації циркулював на професійних мистецтвознавчих платформах».
Чи вплине публікація на мистецький дискурс?
«Сама публікація навряд чи може істотно вплинути на уявлення щодо українського мистецтва, але вона може, і, сподіваюсь, стане каталізатором структурних та інституційних змін. На презентації редактори, що, за сумісництвом, викладають у різних французьких університетах, наполягали на необхідності включення українського мистецтва в загальні курси вищих навчальних закладів. Іншою ціллю публікації є представлення української тематики як малодослідженої, привабливої та перспективної, та заохочення французьких дослідників звернути увагу на цю terra incognita», — говорить Надія Бернар-Ковальчук.
Станьте частиною Суспільне Культура: напишіть нам про цікаві події культурного життя вашого міста чи селища. Надсилайте свої фото, відео та новини і ми опублікуємо їх на діджитал-платформах Суспільного. Пишіть нам на пошту: culture@suspilne.media. Ваші історії важливі для нас!