Серед українських читачів спостерігається значний сплеск популярності фентезі, наукової фантастики та містики, а також популярної психології.
Про це свідчать результати дослідження видавництва Bookchef, повідомляє Укрінформ.
«Жанри фентезі та наукової фантастики пропонують читачам втечу від суворих реалій їхнього поточного оточення. Згідно з дослідженням впливу літератури на людей під час криз, взаємодія з вигаданими світами забезпечує психологічне полегшення. Ці жанри дозволяють людям зануритися у світи, де не діють правила їхньої поточної реальності, пропонуючи тимчасовий перепочинок від стресових факторів», — розповів Укрінформу генеральний директор видавництва Bookchef Олександр Кірпічов, коментуючи результати аналізу даних продажів книг видавництва за період 2020-2023 років.
На його думку, це свідчить про зростання прагнення читачів як до ескапізму, так і до самовдосконалення.
За даними видавця, починаючи з 2020 року жанрова прихильність читачів змінилась. Якщо 2020 рік відзначався збалансованим інтересом до різних жанрів, а біографії та мемуари виділялися своїми глибокими, рефлексивними наративами, то у 2021 році помітний крен у бік популярної психології свідчив про зростаючий інтерес до самодопомоги та особистісного зростання, спричинений, можливо, глобальним поштовхом до самовдосконалення та підвищення обізнаності про психічне здоров’я.
У 2022 році продовжила зростати популярність психології, але саме жанр фентезі, наукової фантастики та містики почав захоплювати дедалі більше читачів, що свідчить про бажання людей поринути у вигадані світи. А 2023 рік підкреслив цю тенденцію: фентезі, наукова фантастика та містика не лише не втратили своїх позицій, а й значно випередили інші жанри за популярністю, поряд зі стійким інтересом до популярної психології, що відображає подвійний попит як на надзвичайні світи, так і на приземлені та практичні поради.
На думку Кірпічова, звернення до літератури з особистісного розвитку також можна розглядати як проактивний механізм подолання труднощів. Стикнувшись із викликами та невизначеністю війни, люди можуть шукати способи покращити свій психічний та емоційний стан, вдосконалити свої навички та адаптуватися до обставин, що швидко змінюються.
Вибір літератури українцями під час війни можна розглядати як багатогранну психологічну стратегію, спрямовану на підтримку психічного здоров’я, виховання стійкості та віднайдення надії в розпал потрясінь.
Як повідомлялося, за даними проведеного Укрінформом експрес-дослідження українського книжкового ринку, у 2023 році українці найбільше купували літературу для дітей і підлітків (26 назв), на другому місці – книги, пов’язані з психологією, мотивацією та саморозвитком (24 назви), на третьому – сучасна світова проза (16 назв).
Фото ілюстративне